کتاب چکیده تاریخ ایران

کتاب چکیده تاریخ ایران اثر آقای حسن نراقی نه ترس کتب قطور تاریخ را در ما به وجود می‌آورد و نه توهم اینکه با خواندن آن به جایگاه تاریخ شناسان بپیوندیم.

بسیار فرمایش درست و بجایی است که ایراد گرفت که مگر تاریخ را هم می شود خلاصه کرد، اما یکی چون بنده حقیر که نه می خواهم کتب قطور تاریخ را زیر و رو کنم و نه قصد به کول کشیدن کباده تاریخ شناسی، کتاب چکیده تاریخ ایران، بنظرم مناسب می‌آید برای آن دسته از دوستانی چون من که خواهان داستن حداقل نام سلسله های پیشین در این سرزمین کهن هستند.

در کتاب، فهرست وار نام سلسه ها و پادشاهان آنها برده می شود و از جنگ ها و اینکه چه کسی چطور و چگونه دیگری را افقی کرده است در حدود چند سطری سخن رانده می شود و قطعا توهم آن دسته از دوستانی که در زمره کسانی هستند که قوم ایرانی را برتر دانسته کمی فروکش می کند.

بواقع با خواندن کتاب به نکاتی قابل تامل خواهید رسید که هر سلسله اشتباه ما قبل خود را تکرار کرده و چه خون ها که در این خاک پر گوهر ریخته نشده است و چه بسا زمانی که اروپاییان عقب افتاده(به قول همان دوستان متوهم) در حال صنعتی سازی خود بوده اند ما همواره در حال کشت و کشتار یکدیگر بوده ایم.

اما به چه کسانی توصیه می شود که کتاب را بخوانند

اگر چون من از تاریخ فقط کتبی که در مدرسه آنها را خوانده اید بیاد دارید کتاب حاضر یادآوری خوبی برای آنها خواهد بود. اگر هم در دسته انسان های فرهیخته و تاریخ شناس هستید و کتاب دو قرن سکوت جناب عبدالحسین زرین کوب یکی از کتب مورد علاقه جنابتان است سمت کتاب حاضر نروید.

نویسنده محترم نیز، در مقدمه کتاب عرض کرده اند که بر جنابشان سخت نگیرند و این را در همان حدود نام سلسله ها پنداشته و تاریخ دانان گرامی بر آن جناب خرده نگیرند و کتاب را در دسته و رسته فست بوکی ها خطاب نکند.
و چنانکه خود نویسنده در مقدمه عرض کرده اند بی انصافی است اگر آن را در دسته کتاب های بی سود دانسته و در دسته فست بوک ها بشمار بیاوریم.
و بالا غیرتا با خواندن این کتاب در جایی نباید اظهار این کرد که در تاریخ ایران فلان اتفاق روی داده و خود را جر و واجر بفرمایید که چون در کتاب فلان خوانده اید حتما حق با شماست ، زیرا که در این کتاب تنها اشاره ای به تاریخ شده و ما از مابقی آن اطلاعی نداریم مگر اینکه خود آستین های مبارک را بالا زد و بدنبال حقیقت، خود را در کتاب های قطور تاریخی غرق کنیم.

کتاب توسط نشر اختران در 173 صفحه به چاپ رسیده و تا کنون که به دست بنده رسیده است تا چاپ چهاردهم نیز انتشار یافته و قیمت آن نیز ۱۷ هزار تومان ناقابل است.
آغاز کتاب از کوچ آریایی ها بوده و تا پایان سلسله پهلوی ادامه پیدا می‌کند تا به قول نویسنده محترم، سرانجام سرنوشت این کهن بوم بر در مورخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شمسی از رژیم سلطنتی به جمهوری اسلامی تبدیل شده و به دستان مبارک جمهوری اسلامی سپرده و همانطور که می دانید تا امروز به نحو احسن در حال اداره است.

در زیر نیز، تصویری از فهرست سلسله های ایرانی که در ابتدای کتاب آورده شده است را می توانید ببینید.

 

فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران
فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران
فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران
فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران
فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران
فهرست کتاب چکیده تاریخ ایران

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *