یکی از بهترین دره های ایران

 یکی از بهترین دره های ایران، دره ای در استان لرستان در میان کوه های بکر و دست نخورده است . در میان انبوهی از گیاه، سنگ، صخره ، سکوت و رودی که از میان دره مدام در حال تلاطم است.تلاطمی از نوع زیبایی. تلاطمی که با خود جریان زندگی دارد. آب بالا و پایین میرود و صدایی که از این تلاطم ، گوش نواز شده است.

گاهی بلبلی از روی عشق،یارش را صدا میزند و این انعکاس صداست که در میان کوه، هزاران چون او عاشق را به صدا می اورد. در جواب بلبل تنهای قصه ی ما، نوایی از سوی دیگر دره بلند خواهد شد که می گوید تو تنها نیستی و این تجلی حضور خداوندیست که این زیبایی ها را افریده است و هیچ گاه حتی در خلوت ما را رها نمی کند.

Neygah Valley
دره نی گاه ، عکس از بهراد منصوری

در میان این همه حجم از سنگ، وقتی که گام بر می داری، گویی که گام هایت اغاز گر تلاشی است که تو را به عمیق ترین نقطه ها خواهد برد. در زمانی که پا روی سنگ های سرد  ساکت می گذاری و نفس هایت پشت سر هم روایت گر تلاشی خواهد بود که از رسیدن به هدف صحبت می کنند. تو در حال تقلایی هستی که ارمغان آن آرامش است.

هوای معطر چنان تو را به وجد خواهد اورد که در طول حرکت در میان دره، پاکی را حس خواهی کرد. زمانی که پا در اب های جاری و رود های خروشان می گذاری، سرمای حقیقی و طراوت را لابلای انگشتانت حس می کنی.

گاهی برای رفع خستگی بر تخته سنگی تکیه می کنی تا دمی ارام بگیری. در ان لحظه چنان ارامش خیالی داری که تو را به بلند پروازی می کشاند. تو را وادار به تحسین از خالق این همه زیبایی می کند. در این حال نسیم دل نوازی دست نوازشش را برای ارامش تو بر صورت و موهایت می کشد و گویی مادریست که طفلش را در اغوش گرفته است و تو را از محبت بی دریغش لبریز می کند.

در حالی که پستی ها و بلندی ها، گذر از رودخانه، نوای دلنواز پرندگان و مناظر بکر، تو را محو تماشا خواهد کرد. گاهی خستگی بر تو چیره می شود واینجاست که بیاد خواهی اورد”یک لیوان چای و دیگر هیچ“. هنگاهی که پایت را از کفش هایت بیرون می کشی تا تا دمی بیاسایی، باد نوک انگشتانت را قلقلک می دهد.بوی چای و اتش در دل کوه تو را مست می کند. در آن حال هرگز ان یک لیوان چای را با بهترین نوشیدنی های دنیا عوض نخواهی کرد.

این تویی در میان حجم انبوه سنگ، اب و درخت، محو عظمت خالق این همه زیبایی.اری اینجا لرستان است. دره نی گاه در نزدیکی شهر دورود در دامنه های بکر اشترانکوه با طولی نزدیک به 23 کیلوکتر. دره ای خاص برای پیمایشی طولانی و سخت. یک سوی آن به روستای تی و سوی دیگر ان به فاصله ی 6 کیلومتری از دریاچه گهر در نزدیکی کوه پایه های پنبه کار. دره ای شامل چندین دره جانبی از قبیل دره گردو، دره انگور،و دره های متعددی که در این مسیر وجود دارد.

یکی از بهترین دره های ایران
دره نی گاه

نی گاه، دره ای بکر که امیدوارم به لطف مردم بازهم بکر بماند و از گزند هر گونه الودگی پاک نگه داشته شود.

چطور می توانیم به این دره برویم

دو راه برای رسیدن به دره وجود دارد:

از طریق روستای تی، روستای تی در نزدیکی روستای عمارت در فاصله ی 35 کیلومتری شهر دورود قرار دارد. این روستا در مسیر رودی که از دریاچه گهر سرازیر می شود قرار دارد. برای رسیدن به روستا به دو طریق می توانید به انجا برسید. با قطار یا خودرو. پیشنهاد می شود از خودرو استفاده کنید. چرا که اگر قصد پیمایش با قطار را دارید باید در ایستگاه چمچید از قطار پیاده شوید و به فاصله ای حدود 13 کیلومتر را با ماشین طی کنید. هر روز یک قطار محلی راس ساعت 6.30 از ایستگاه دورود به سمت اندیمشک وجود دارد. اگر قصد رفتین با خودرو را دارید از میدان مرکزی دورود جاده ای به سمت این روستا وجود دارد که خود بسیار زیباست و همچنین یکی از بهترین نقاط برای خریدن ماهی غزل آلا در استان لرستان نیز می باشد.

مسیر روستای تی
مسیر روستای تی از کنار خط آهن شمال به جنوب می گذرد
مسیر دورود به روستای تی و عمارت
مسیر دورود به روستای تی و عمارت

از طریق مسیر دریاچه گهر، با رسیدن به چشمه خرم از مسیر جاده ی روستای درب استانه و سراوند می توانید خود را به گردنه گله چیر رسانده و از انجا به دره گردو که یکی از دره ای جانبی دره اصلی است برسانید. دره گردو از میانه های دره بیرون می آید. اگر قصد پیمایش کلی دره را دارید باید با پایین رفتن از کوه پنبه کار در مسیر رود به قسمت ابتدایی دره برسید. 

مسیر رسیدن به چشمه خرم از دورود
مسیر رسیدن به چشمه خرم از دورود

برای رفتن به دره از فصل اردیبهشت تا اوایل پاییز مجاز می باشید . چرا که این دره در منطقه حفاظت شده اشترانکوه می باشد محدودیت هایی نیز وجود دارد.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “یکی از بهترین دره های ایران”

  1. زهرا نیم‌رخ
    زهرا

    عالی 😍😍😍😍بسیار لذت بخش بود

    1. علی نیم‌رخ

      ممنونم زهرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *